МЕДИЦИНА КАТАСТРОФ №2 (106)•2019

ОЛИМПИАДА «ЗОЛОТОЙ МЕДСКИЛЛ» КАК ЗЕРКАЛО ГОТОВНОСТИ СТУДЕНТОВ К ОКАЗАНИЮ МЕДИЦИНСКОЙ ПОМОЩИ В ЭКСТРЕННОЙ И НЕОТЛОЖНОЙ ФОРМАХ Скачать статью в формате pdf

Таптыгина Е.В.1, Бородина М.А.2, Кузнецова И.В.1, Попов О.Ю.2, Шубина Л.Б.3, Грибков Д.М.3, Колодкин А.А.4

ФГБОУ ВО «Красноярский государственный медицинский университет им. проф. В.Ф.Войно-Ясенецкого» Минздрава России

Академия постдипломного образования ФГБУ «Федеральный научно-клиническийо центр» ФМБА России, Москва

ФГБОУ ВО «Первый Московский государственный медицинский университет им. И.М.Сеченова» Минздрава России

ФГБОУ ВО «Кубанский государственный медицинский университет» Минздрава России, Краснодар

УДК 614.8.08:614.88

С. 66–68

Представлен анализ проведения Всероссийских олимпиад «Золотой Медскилл» по практической медицинской подготовке студентов медицинских вузов с использованием симуляционных технологий как метода проверки их готовности к оказанию экстренной и неотложной медицинской помощи, а также как формы подготовки к прохождению первичной аккредитации специалиста.

Ключевые слова: медицинская помощь в экстренной и неотложной формах, медицинские вузы, Олимпиада «Золотой Медскилл», первичная аккредитация специалиста, симуляционные образовательные технологии, студенты

Для цитирования: Таптыгина Е.В., Бородина М.А., Кузнецова И.В., Попов О.Ю., Шубина Л.Б., Грибков Д.М., Колодкин А.А. Олимпиада «Золотой Медскилл» как зеркало готовности студентов к оказанию медицинской помощи в экстренной и неотложной формах. Медицина катастроф. 2019; 2(106): 66–68.

https://doi.org/10.33266/2070-1004-2019-2-66-68

 

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

1. Use of Simulators to Explore Specialty Recommendation for a Palpable Breast Mass / Laufer S., Ray R.D., D’Angelo A.D., Jones G.F., Pugh C.M. // Am. J. Surg. 2015. Vol.210. №4. Pp. 618–623.

2. Simulation in clinical teaching and learning / Weller J.M., Nestel D., Marshall S.D., Brooks P.M., Conn J.J. // Med. J. Australia. 2012. Vol. 196. №9. Pp. 594–598.

3. Медицинское образование и профессиональное развитие / Найговзина Н.Б., Филатов В.Б., Горшков М.Д., Гущина Е.Ю., Колыш А.Л. // Общероссийская система симуляционного обучения, тестирования и аттестации в здравоохранении. 2014. №4. С. 122–123.

4. Using cognitive task analysis to develop simulation-based training for medical tasks / Cannon-Bowers J., Bowers C., Stout R., Ricci K., Hildabrand A. // Mil. Med. 2013. Vol.178. S 10. Pp. 15–21.

5. MacKinnon R., Aitken D., Humphries C. Exploring Mechanisms for Effective Technology-Enhanced Simulation-based Education in Wilderness Medicine: A Systematic Review // Cureus. 2015. Vol.7. №12. Pp. 412–429.

6. Совместное использование командного и пропорционального управления внешними робототехническими устройствами на основе электромиографических сигналов / Лобов С.А., Миронов В.И., Кастальский И.А., Казанцев В.Б. // Современные технологии в медицине. 2015. Т.7. №4. С. 30–38.

7. Попов А.И., Ракитина Е.А. Олимпиады как инструмент формирования творческих общекультурных компетенций специалистов и оценивания уровня их сформированности // Alma Mater (Вестник высшей школы). 2016. №1. C. 71–75.

8. Федеральный интернет-экзамен для выпускников бакалавриата: направления совершенствования и перспективы развития / Болотов В.А., Наводнов В.Г., Пылин В.В., Порядина О.В., Чернова Е.П. // Высшее образование сегодня. 2016. №11. С. 4–11.

9. Таптыгина Е.В. Формирование и контроль профессиональных компетенций у выпускников медицинских факультетов // Alma mater (Вестник высшей школы). 2017. №11. С. 46–50.

 

 

DISASTER MEDICINE No. 2(106)•2019

OLYMPICS “GOLD MEDSKILL” AS MIRROR OF PREPAREDNESS OF STUDENTS FOR MEDICAL ASSISTANCE IN EMERGENCY AND URGENT MODES Download article in pdf format

Taptygina E.V.1, Borodina M.A.2, Kuznetsova I.V.1, Popov O.Yu.2, Shubina L.B.3, Gribkov D.M.3, Kolodkin A.A.4

E.V.Taptygina1, M.A.Borodina2, I.V.Kuznetsova1, O.Yu.Popov2, L.B.Shubina3, D.M.Gribkov3, A.A.Kolodkin4

1 Prof. V.F.Voyno-Yasenetsky Krasnoyarsk State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation, Krasnoyarsk, Russian Federation

2 Academy of Postgraduate Education under the Federal State Budgetary Institution Federal State Budgetary Unit “Federal Scientific and Clinical Center for Specialized Medical Assistance and Medical Technologies of the Federal Medical-Biological Agency”, Moscow, Russian Federation

3 I.M.Sechenov First Moscow State Medical University of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation, Moscow, Russian Federation

4 Federal State Budgetary Institution of Higher Professional Education “Kuban State Medical University” of the Ministry of Healthcare of the Russian Federation, Krasnodar, Russian Federation

UDK 614.8.08:614.88

Pp. 66–68

The analysis is presented of management of the all-Russian Olympic games «Golden Medskill» on practical medical training of medical students using simulation technologies as a method of testing their readiness to provide emergency and urgent medical care, as well as a form of preparation for the passage of primary accreditation of a specialist.

Key words: medical care in emergency and urgent modes, Olympics «Golden Medskill», imulation educational technologies, medical colleges, primary accreditation of a specialist, students

For citation: Taptygina E.V., Borodina M.A., Kuznetsova I.V., Popov O.Yu., Shubina L.B., Gribkov D.M., Kolodkin A.A., (Olympics “Gold Medskill” as Mirror of Preparedness of Students for Medical Assistance in Emergency and Urgent Modes), Disaster Medicine, 2019; 2(106): 66–68 (In Rus.).

https://doi.org/10.33266/2070-1004-2019-2-66-68

REFERENCES

1. Laufer S., Ray R.D., D’Angelo A.D., Jones G.F., Pugh C.M., (Use of Simulators to Explore Specialty Recommendation for a Palpable Breast Mass), Am. J. Surg., 2015; 210; 4: 618–623.

2. Weller J.M., Nestel D., Marshall S.D., Brooks P.M., Conn J.J., (Simulation in clinical teaching and learning), Med. J. Australia, 2012; 196; 9: 594–598.

3. Najgovzina N.B., Filatov V.B., Gorshkov M.D., Gushchina Е.Yu., Kolysh A.L., (Medical education and professional development), Obshcherossijskaya sistema simulyacionnogo obucheniya, testirovaniya i attestacii v zdravoohranenii, (All-russian simulation departmental, testing and attestation in a health protection teaching), 2014; 4: 122–123 (In Rus.).

4. Cannon-Bowers J., Bowers C., Stout R., Ricci K., Hildabrand A., (Using cognitive task analysis to develop simulation-based training for medical tasks), Mil. Med., 2013; 178; 10: 15–21.

5. MacKinnon R., Aitken D., Humphries C., (Exploring Mechanisms for Effective Technology-Enhanced Simulation-based Education in Wilderness Medicine: A Systematic Review), Cureus, 2015; 7; 12: 412–429.

6. Lobov S.A., Mironov V.I., Kastal’skij I.A., Kazancev V.B., (Sharing of command and proportional management by peripheral robot-technique devices on the basis of electromyographic signals), Sovremennye tekhnologii v medicine, (Modern technologies in medicine), 2015; 7; 4: 30–38 (In Rus.).

7. Popov A.I., Rakitina Е.A., (Olympiads as instrument of forming of creative общекультурных competenses of specialists and evaluation of level of their formed), Vestnik vysshej shkoly, (Alma mater), 2016; 1: 71–75 (In Rus.).

8. Bolotov V.A., Navodnov V.G., Pylin V.V., Poryadina O.V., Chernova Е.P., (Federal internet-examination for the graduating students of бакалавриата : directions of perfection and prospect of development), Vysshee obrazovanie segodnya, (Higher education today), 2016; 11: 4–11 (In Rus.).

9. Taptygina Е.V., (Forming and control of professional competenses for the graduating students of medical faculties), Vestnik vysshej shkoly, (Alma mater), 2017; 11: 46–50 (In Rus.).