МЕДИЦИНА КАТАСТРОФ №3(107)•2019

УСЛОВИЯ УСПЕШНОГО ОСВОЕНИЯ ПРАКТИЧЕСКИХ НАВЫКОВ
ПРОВЕДЕНИЯ БАЗОВОЙ СЕРДЕЧНО-ЛЕГОЧНОЙ РЕАНИМАЦИИ СТУДЕНТАМИ МЛАДШИХ КУРСОВ МЕДИЦИНСКОГО ВУЗА 
Скачать статью в формате pdf

Шатрова Н.В., Оберешин В.И.

ФГБОУ ВО «Рязанский государственный медицинский университет им. акад. И.П.Павлова» Минздрава России

УДК 614.8.08

С. 53–55

Представлен опыт обучения студентов младших курсов медицинского вуза навыкам проведения базовой сердечно-легочной реанимации в рамках изучения модуля «Первая помощь». Предложены и апробированы 3 методические схемы обучения. Отмечено, что самой эффективной оказалась 3-я схема обучения с привлечением старост учебных групп в качестве тьюторов (наставников). Рассмотрены другие факторы, влияющие на эффективность и качество обучения.

Ключевые слова: базовая сердечно-легочная реанимация, медицинский вуз, модуль «Первая помощь», обучение, практические навыки, студенты младших курсов

Для цитирования: Шатрова Н.В., Оберешин В.И. Условия успешного освоения практических навыков проведения базовой сердечно-легочной реанимации студентами младших курсов медицинского вуза // Медицина катастроф. 2019. №3. С. 53–55, https://doi.org/10.33266/2070-1004-2019-3-53-55

 

СПИСОК ЛИТЕРАТУРЫ

1. Обучение педагогических работников образовательных учреждений навыкам оказания первой помощи / Колодкин А.А., Колодкина В.И., Владимирова О.В., Муравьева А.А. // Медицина катастроф. 2017. №3. С. 56–59.

2. Проблемы обучения лиц, не имеющих медицинского образования, правилам оказания первой помощи и проведения сердечно-легочной реанимации / Лысенко К.И., Дежурный Л.И., Батурин Д.И., Тишков Е.А. // Анестезиология и реаниматология. 2011. №5. С. 76–78.

3. Lyovkin O.A., Pertsov V.I. Simulation training on the emergency medical care // Медицина неотложных состояний. 2018. №2. С. 110–113.

4. Шатрова Н.В., Ефратов А.Ю., Быченков Н.В. Опыт использования фантомно-тренажерного оборудования при обучении оказанию медицинской помощи в чрезвычайных ситуациях // Здравоохранение: образование, наука, инновации: Матер. Всероссийск. научно-практич. конферен. с международным участием, посвященной 70-летию Рязанского государственного медицинского университета им. акад. И.П.Павлова / Под ред. Калинина Р.Е. 2013. С. 137–141.

5. Биркун А.А., Косова Е.А. Общественное мнение по вопросам обучения населения основам сердечно-легочной реанимации: опрос жителей Крымского полуострова // Неотложная медицинская помощь: Журнал им. Н.В.Склифосовского. 2018. Т.7. №4. С. 311–318.

6. Перепелица С.А., Коренев С.В. Психологические аспекты симуляционного обучения базовой сердечно-легочной реанимации и автоматической наружной дефибрилляции // Виртуальные технологии в медицине. 2015. №2. С. 51.

7. Майорова Е.М., Гарипова А.Ф. Обучение сердечно-легочной реанимации в системе последипломного образования врачей-терапевтов, кардиологов, врачей общей практики // Вестник современной клинической медицины. 2015. Т.8. №6. С. 95–97.

8. Одринский В.А. Оценка пациентами врачей общей практики как инструмент повышения качества первичной медико-санитарной помощи // Российский медико-биологический вестник. 2014. Т.22. №4 С. 68–73.

9. Танишина Е.Н., Артемьева Г.Б. Дифференцированная оценка исходного уровня теоретических знаний стандартов сердечно-легочной реанимации у врачей – курсантов Центра симуляционного обучения РязГМУ и влияние на качество медицинской помощи // Наука молодых (Eruditio Juvenium). 2019. Т.7, №1. С. 66–71.

DISASTER MEDICINE No. 3(107)•2019

CONDITIONS FOR SUCCESSFUL MASTERING OF PRACTICAL SKILLS OF CONDUCTING BASIC CARDIOPULMONARY RESUSCITATION BY JUNIOR STUDENTS OF MEDICAL UNIVERSITY Download the article in pdf format

Shatrova N.V., Obereshin V.I.

“Ryazan State Medical University named after Academician I.P.Pavlov” of the Ministry of Health of the Russian Federation, Ryazan, Russian Federation

UDK 614.8.08

Pp. 53–55

The article presents the experience of teaching junior medical students the skills of basic cardiopulmonary resuscitation in the course of the module «First aid». 3 methodical schemes of training are offered and tested. It is noted that the most effective was the 3rd scheme of training with the involvement of heads of educational groups as Tutors (mentors). Other factors affecting the effectiveness and quality of training are considered.

Key words: basic cardiopulmonary resuscitation, Junior students, medical University, module «First aid», practical skills, training

For citation: Shatrova N.V., Obereshin V.I. Conditions for Successful Mastering of Practical Skills of Conducting Basic Cardiopulmonary Resuscitation by Junior Students of Medical University, Medicina katastrof, (Disaster Medicine), 2019; 3: 53–55 (In Rus.), https://doi.org/10.33266/2070-1004-2019-3-53-55

 

REFERENCES

1. Kolodkin A.A., Kolodkin V.I., Vladimirova O.V., Muravyova A.A., (Training of teachers in educational institutions first aid skills), Medicina katastrof, (Disaster medicine), 2017; 3: 56–59 (In Rus.).

2. Lysenko K.I., The duty officer L.I., Baturin D.I., Tishkov E.A., (The problems of teaching people who do not have medical education, the rules of first aid and cardiopulmonary resuscitation), Anesteziologiya i reanimatologiya, (Anesthesiology and resuscitation), 2011; 5: 76–78 (In Rus.).

3. Lyovkin O.A., Pertsov V.I., (Simulation training on the emergency medical care), Medicina neotlozhnyh sostoyanij, (Medicine of emergency conditions), 2018; 2: 110–113 (In Rus.).

4. Shatrova N.V., Efratov A.Yu., Bychenkov N.V., (Experience in the use of phantom-exercise equipment in training in the provision of medical assistance in emergency situations), Zdravoohranenie: obrazovanie, nauka, innovacii, (Health: education, science, innovation), Materials of the All-Russian scientific-practical conference with international participation, dedicated to the 70th anniversary of the Ryazan State Medical University named after academician I.P.Pavlov, edited by R.E.Kalinin, 2013, pp. 137–141 (In Rus.).

5. Birkun A.A., Kosova E.A., (Public opinion on the issues of teaching the population the basics of cardiopulmonary resuscitation: a survey of residents of the Crimean peninsula), Neotlozhnaya medicinskaya pomoshch’, ZHurnal im. N.V.Sklifosovskogo, (Russian Sklifosovsky Journal of Emergency medical care), 2018; 7; 4: 311–318 (In Rus.).

6. Perepelitsa S.A., Korenev S.V., (Psychological aspects of simulation training of basic cardiopulmonary resuscitation and automatic external defibrillation), Virtual’nye tekhnologii v medicine, (Virtual technology in medicine), 2015; 2: 51 (In Rus.).

7. Mayorova E.M., Garipova A.F., (Training in cardiopulmonary resuscitation in the system of postgraduate education of general practitioners, cardiologists, general practitioners), Vestnik sovremennoj klinicheskoj mediciny, (Bulletin of modern clinical medicine), 2015; 8; 6: 95–97 (In Rus.).

8. Odrinsky V.A., (Patient evaluation by general practitioners as a tool for improving the quality of primary health care), Rossijskij mediko-biologicheskij vestnik, (Russian Biomedical Journal), 2014; 22; 4: 68–73 (In Rus.).

9. Tanishina E.N., Artemyeva G.B., (Differentiated assessment of the initial level of theoretical knowledge of the standards of cardiopulmonary resuscitation in doctors – cadets of the Simulation Training Center of Ryazan State Medical University and the impact on the quality of medical care), Nauka molodyh, (Eruditio Juvenium), 2019; 7; 1: 66–71 (In Rus.).